تبلیغات
 $اطلاعات بانكی$ - موانع ومشکلات فرا روی سازمانها در پیاده سازی نظام اداری الکترونیکی
جدیدترین مطالب

موانع ومشکلات فرا روی سازمانها در پیاده سازی نظام اداری الکترونیکی

مقدمه :

در مقدمه میل دارم اشاره ای داشته باشم به فرمایشات مقام معظم رهبری در آغاز سال جاری، پیرامون دهه چهارم انقلاب که از آن به عدالت و پیشرفت نام گرفته است واز این فرمایش و سخن حکیمانه نتیجه می گیریم که کشور جمهوری اسلامی ایران در حال عبور از جهان سوم است و در زمره کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است و حرکت می کند، لکن وضعیت موجود شرایط را برای ما مساعد نموده است که جنبش نرم افزاری را در کشور به منصه ظهور برسانیم و منافذ ورود وابستگی را محدود و مسدود نمائیم.

در سال های اخیر تکنولوژی اطلاعات (IT) با محوریت دانش و یادگیری الکترونیکی و خردگرائی انسان بمنظور بهره برداری از تفکرات نو و سپردن امور تکراری به ماشین و همچنین افزایش کارآئی و آزادسازی مهارتهای انسانی در دهه های اخیر مورد توجه خاص قرار گرفته است.

از آنجائی که در عصر حاضر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ITC) بعنوان محور بنیادی توسعه جوامع، سازمانها و موسسات مطرح است، بنابراین طراحی ساختار آن نیازمند ژرف نگری و تأمل، همراه با ارائه مدل مناسب و استاندارد و بررسی مدل های موجود در سازمان های داخلی و خارجی است.

فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT) که از تلاقی الکترونیک ، پردازش داده و ارتباطات و مخابرات حاصل شده است، باعث از میان رفتن فاصله ها و در کنار هم قرار گرفتن رایانه ها و کاربران و همچنین مکانیزه شدن سیستم های ارتباطی و افزایش ظرفیت های انتقال داده شده است. این امر تمرکز زدائی و ایجاد ابر شاهراه و افزایش سرعت و کیفیت تصمیم گیری و مدیریت کارا را فراهم ساخته است.

ـ بکارگیری فناوری و تکنولوژی اطلاعات (IT) در سازمان ها و موسسات تغییرات بنیادی را در کلیه زمینه ها نوید می دهد.

همانطوری که عصر حاضر را نمی توان بدون صنعت برق در نظر گرفت دنیای امروز را نیز نمی توان بدون فناوری اطلاعات و ارتباطات تصور کرد.

ـ تکنولوژی اطلاعات (IT) امکان سودمندی، تجزیه و تحلیل،  کارآمدی و مدیریت اطلاعات را ممکن ساخته است.

ـ امروزه بکارگیری فناوری نوین در سازمان ها تحول گسترده ای را در امور اداری و سیستم های اطلاعاتی باعث شده است، طوری که امکان انتقال الکترونیکی داده ها، مدارک، اسناد و مکاتبات مختلف از طریق رایانه و خطوط ارتباطات مخابراتی به صورت بر خط فراهم شده است.

ـ با این مقدمه بر اساس تجربیات 5 ساله اینجانب در پیاده سازی نظامات اداری الکترونیکی و نظرات مشاورین که مستقیم و یا غیرمستقیم با آنها در ارتباط بوده ام و همچنین اطلاعاتی که از سایر سازمان هائی که در حال پیاده سازی این نظام بوده اند بدست آمده است، یک سیستم مدیریتی و یک نرم افزار جامع با رویکرد مدیریت اطلاعات هرچند کارآمد و استاندارد و منطبق بر برترین شاخص های فنی تکنولوژی اطلاعات تهیه شده، تنها با یک برنامه ریزی دقیق و همه جانبه می توان چشم انداز موفقی را برای پیاده سازی آن انتظار داشت.

هر کشوری تابع یک سری اصول، آداب و فرهنگ خاص خود است. در طول سالیان گذشته شاهد ظهور و سقوط تئوری ها و مدل های متنوع در سیستم های مدیریتی بوده ایم.

در بسیاری از موارد مشاهده شده که به دلیل عدم تطبیق در فرهنگ، بسیاری از پروژه هائی که در ممالک دیگر با موفقیت اجرا شده در کشور دیگر با شکست مواجه شده است ( مصداق سیستم اتوماسیون اداری پتسا که ترجمه شده خارجی بود که در کشور جواب نداد  ). ( نداشتن تجزیه و تحلیل درست از سیستم و عدم تقارن آن با سیستم های مشابه موجود )

در عمل انتظارات مورد نظر بویژه در حوزه امور اداری نه تنها حاصل نشده است، بلکه علاوه بر تحمیل هزینه بسیار بالا موجبات دلخوری، احساس یأس و از دست دادن اعتماد به نفس را موجب شده است و چه بسا مجریان، تمامی شکست ها را به نقص و ناکارا بودن مدل به کار گرفته شده نسبت داده اند. این در حالی است که تمامی سازمان ها و دستگاه های اجرائی در سال 81 بر اساس مصوبات 21 ماده ای شورای عالی اداری در خصوص راه اندازی اتوماسیون نظام اداری و اتصال به شبکه جهانی اطلاع رسانی مکلف و موظف به اجرای مصوبات طی یکسال کاری شدند. ولی متأسفانه با وصف اهرم های فشار در راستای حرکت به سمت یکپارچه سازی عملاً تحقق اهداف در این بخش میسر نگردید.

ـ با نگرش به گذشته ناموفق دستگاه ها و سازمانها و موسسات در جهت تحقق اهداف خود در زمینه پیاده سازی نظام اداری الکترونیک و همچنین با نگاه به تجربیات موفق برخی موسسات و سازمانها در راه اندازی جایگاه نظام الکترونیکی اداری و اتصال به شبکه جهانی اطلاع رسانی می توانیم در این بخش از مقاله موانع و مشکلات پیاده سازی نظام اداری الکترونیکی     را به تفصیل بیان کنیم :

 1 ـ ضعف حمایت و پشتیبانی مدیران عالی :

دیدگاه و تفکر مدیران عالی در موفقیت و یا عدم موفقیت سیستم بسیار سرنوشت ساز  خواهد بود.

اکثر مدیران عالی به اندازه کافی نقش فناوری اطلاعات (IT) را درک نمی کنند. این افراد رویکرد یکپارچه سازی ندارند و در مقابل یکپارچه سازی پیشنهاد شده به دلیل ترس از عدم توانائی های بعدی در درک فرآیند و یا کنترل آن مقاومت می کنند و به هیچ وجه دور نمائی آنها از سازمان منطبق بر عصر اطلاعات نیست.

2 ـ کم رنگ بودن دیدگاه فنی و مهندسی از منظر مدیران بالادستی  :

در بحث اجرای فناوری و علوم زیر مجموعه آن در سازمان دو دیدگاه اساسی لازم است و ملزوم همدیگر هستند که مدیریت سازمان و مدیران (IT) باید به آن توجه نمایند که عبارتند از دیدگاه فنی و مهندسی و دیدگاه مدیریتی :

در دیدگاه فنی و مهندسی مسائل  و مشکلات فنی قابل توجه ای مستتر است، از جمله :

1 ـ 2 ـ نبود بستر فیزیکی مناسب (Data Center)

بستر فیزیکی یک شبکه رایانه ای خواه مبتنی بر باسیم باشد و یا بی سیم باید از هر حیث قابل اطمینان بوده و سرعت و پهنای باند مناسبی داشته باشد و این مهم جز با طراحی صحیح و انتخاب تجهیزات استاندارد محقق نخواهد شد.

2 ـ 2 ـ  عدم طراحی صحیح

شبکه های رایانه ای باید از مدل سه لایه ( Core, Distribution, access ) یا مدل دو لایه ( Core, Distribution+ access ) تبعیت کنند. شبکه هائی که دارای سوئیچ های تماماً تک لایه هستند، غیر استاندارد بوده و پیاده سازی Vlan , Routing در آنها با مشکل روبروست.

 

3 ـ 2 ـ  سردرگمی در انتخاب مسیر اصلی مناسب (Backbone)

بستر اصلی شبکه یا Backbone رسانه ای است که تجهیزات فعال شبکه را با یکدیگر مرتبط ساخته و امکان انتقال اطلاعات را بین آنها فراهم می آورد.

پهنای باند این بستر حداقل 10 برابر پهنای باندی است که برای نقاط دسترسی فراهم است. در این ساختار کلیه سوئیچ ها، روترها و سرورهای شبکه با پهنای باند بالاتری به این بستر مرتبط هستند.

 

4 ـ 2 ـ عدم رعایت اصول کابل کشی ساخت یافته (structure cabling implement  )

کابل کشی ساخت یافته استانداردی است  جهت درست اجرا نمودن یک پروژه شبکه رایانه ای  است که بر مبنای آن چگونگی همبندی کابل ها، خم ها، فواصل، اجزای شبکه و ... مشخص می شوند.

اجرای یک پروژه بر مبنای اصل کابل کشی بصورت ساخت یافته تضمین کننده سلامت اتصالات و در نتیجه بستر فیزیکی خواهد بود.

5 ـ 2 ـ عدم توجه به کیفیت تجهیزات مناسب برای محیط کاری :

انتخاب نوع تجهیزات کاملاً وابسته به کاربری شبکه و محیطی است که در آن پیاده سازی می شود. بعنوان مثال محیط های صنعتی دارای نویز شدید و شرایط سخت می باشند. لذا کابل های فیبر نوری بهترین گزینه جهت ارتباط قسمت های مختلف که دارای نویز شدید و فواصل بالای 100 متر هستند می باشند. همچنین استفاده از کابل های مسی پوشش دار نیز برای فواصل زیر 100 متر و کم نویز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

معمولاً این شرایط سخت جهت محیط های اداری صادق نیست.

 

6 ـ 2 ـ بی میلی به انتخاب نرم افزارهای استاندارد و بروز رسانی آنها :

نرم افزارهای مختلف از عوامل مهم در استفاده بهینه از شبکه رایانه های هستند. اگر شبکه رایانه ای سازمان شما دارای ساختار فیزیکی بسیار عالی باشد اما یک کاربر امکان استفاده از اطلاعات و امکانات موجود روی سرورها را نداشته باشد به هدف نرسیده ایم.

الف ـ  سیستم عامل و دیتا بیس :

سیستم عامل و دیتا بیس های مستقر روی سرورهای یک سازمان نقش تعیین کننده ای در نحوه استفاده از شبکه و امکانات موجود روی آنها دارند.

استفاده از آخرین نسخه نرم افزار جهت سرورها و ایستگاه های کاری، همچنین نصب آخرین service pack ها و patch ها مشکلات شناخته شده روی سیستم عامل را بر طرف کرده و جهت کارکرد آن را بیش از پیش سبب خواهد شد. همچنین استفاده از نسخه های مطمئن جهت نرم افزار دیتا بیس (Oracle /  Sql ) و نصب service pack ها و patch ها از عوامل ضروری هستند.

ب ـ سرویس های تحت شبکه :

استفاده بهینه از شبکه رایانه ای جز با راه اندازی صحیح سرویس های مورد نیاز میسر نیست DHCP / DNS / Domain Controller و ... از جمله این سرویس ها هستند.

هر سرویسی که اجرائی می شود از یک یا چند پورت رایانه استفاده می کند.

لذا علاوه بر اعمال پردازشی نو به پردازنده دستگاه، دروازه ای را به بیرون باز می کند که در صورتیکه ناخواسته و نادانسته باز شود امکان ایجاد دسترسی غیرمجاز و حملات را به سرورها فراهم خواهد آورد. جداسازی منطقی سرویس ها، حذف سرویس های غیر مجاز و مانتیور نمودن دوره ای سرورها راه حل هائی جهت بهبود در این حوزه بشمار می روند.

ادامه مقاله در ادامه مطلب....

7 ـ 2 ـ عدم توجه به پیاده سازی امنیت در سازمان :

امنیت مختص یک یا چند دستگاه رایانه ای نبوده، بلکه کل سازمان را شامل می شود. وجود اصول و اساسنامه جهت ایمن سازی اطلاعات سازمان از درب ورودی شروع شده و تا محل قرارگیری اطلاعات ادامه پیدا می کند.

تعریفی که برای امنیت می شود مرزها را شکسته و کلیه عوامل تهدید کننده اطلاعات را در سازمان شامل می شود. امکان از بین رفتن اطلاعات در اثر عوامل فیزیکی ( نظیر آتش سوزی )، تهدیدات نفوذ گران شبکه، ویروس ها و کرم های اینترنتی، دزدی رسانه و ... همگی از عوامل تهدید کننده اطلاعات سازمان ها هستند. لذا داشتن برنامه و استراتژی جامع و کاملی که کلیه موارد تهدید کننده و نحوه برخورد با هر یک را مشخص نماید، از الویت های هرسازمان می باشد.

 

الف ـ ویروس ها، کرم ها و تروجان ها :

با توجه به گسترش روز افزون شبکه های رایانه ای و ارتباط آنها با اینترنت، امکان ورود و نرم افزارهای مخرب کوچک نظیر ویروس ها، کرم ها و تروجان ها به سرورها و ایستگاه های کاری وجود خواهد داشت. لذا استفاده از ویروس یاب ها و ویروس کش های مناسب باید در دستور کار مدیر شبکه قرار گیرد تا در مرکز داده سایت سرورها، تمهیدات لازم را ببیند.

 

ب ـ ارتباط با اینترنت :

پیشرفت فناوری و کاهش هزینه ارتباط با اینترنت، سازمان را ترقیب به استفاده بیش از پیش نموده است. شبکه های زیادی هستند که بطور مستقیم و بدون در نظر گرفتن هر گونه امکان امنیتی، به اینترنت مرتبط هستند و از آن استفاده می کنند. در اینگونه شبکه ها،خطر نفوذ به سیستم و سوء استفاده از اطلاعات سازمان و همچنین ورود انواع ویروس ها و کرم ها (WORM) وجود خواهد داشت.

جداسازی شبکه Wan , Lan و جداسازی سرورها و سرویس ها استفاده از دیواره آتش مناسب از راه حل های ارتباط امن با اینترنت محسوب می شوند.

ساده ترین ساختاری را که در طراحی امنیت سازمان می توانیم لحاظ کنیم تقسیم بندی سرورها و  شبکه رایانه ای به سه ناحیه شبکه داخلی ، شبکه خارجی و ناحیه محافظت شده است . کلیه سرورها و ایستگاههای کاری باید در شبکه داخل سازمان در دسترس باشند و نیاز به ارتباط خارجی ندارند را در ناحیه شبکه داخلی (Internal Network ) اینترنت و شبکه های مرتبط با آن را در ناحیه شبکه خارجی ( External Network ) و سرورهائی از شبکه داخلی را که نیاز به ارتباط به اینترنت دارند در ناحیه محافظت شده یا DMZ قرار خواهیم داد. نمونه اینگونه سرورها، سرورهای Mail Server  و FTP Server هستند.

 

ج ـ استفاده از دیواره آتش ( Firewall ) :

دیواره آتش نرم افزار یا سخت افزاری است که جهت محافظت و دور از دسترس قراردادن شبکه داخلی از حملات و نفوذهای تحت شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.

د ـ سیاست نامه امنیتی  (CERTI….) :

تهیه و اجرای اساسنامه امنیت اطلاعات مبتنی بر استانداردهای موجود متناسب با سازمان و نوع کار پایه و اساس پیاده سازی امنیت می باشد. بدون داشتن برنامه و هدف اجرای امنیت در سازمان، قادر به ایجاد فضای امن برای تبادل اطلاعات نخواهیم بود.

و ـ سرور مناسب :

سرور در واقع مرکز اطلاعات هر سازمانی است و ایستگاه های کاری دیگر به آن مرتبط شده و از اطلاعات و سرویس های آن بهره می برند.

جهت تهیه سرور مناسب ابتدا باید نوع کاربری، تعداد کاربران مرتبط با آن و نوع نرم افزارهای کاربردی روی آن مشخص شوند و پس از آن اقدام به تهیه سرور یا سخت افزاری متناسب با نیاز نمود. داشتن پشتیبان در قطعات از شرایط دیگر یک سرور خوب است. بعنوان مثال داشتن دو پردازنده یا دو پاور با قابلیت تأمین توان کافی و یا چند دیسک سخت جهت راه اندازی Raid نرم افزاری یا سخت افزاری از مزیت های یک سرور استاندارد می باشد.

داشتن امکانات کافی تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات نظیر Tape Backup Driver و یا حتی یک دستگاه DVD Writer از مشخصه های دیگر یک سرور مناسب هستند.

 

8 ـ 2 ـ عدم برنامه ریزی در تهیه نسخه پشتیبان ( Backup )

داشتن برنامه ای مناسب برای تهیه نسخه پشتیبان یا Backup و تقسیم بندی و محافظت از آن، از مهمترین فعالیت های یک مدیر شبکه موفق در یک مکان جغرافیائی و یا استانی محسوب می شود که باید همواره مدنظر داشته باشد.

استفاده از Tape Backup و یا حتی DVD Writer و CD Writer از مواردی هستند که باید همواره مدنظر قرار گیرند.

 

9 ـ 2 ـ نبود مکانیزم  نظارت و سنجش دائمی شبکه (Monitoring)

سنجش دائمی ترافیک شبکه و مانیتورینگ آن توسط ابزارهای مختلف نرم افزاری و سخت افزاری از عوامل مهم پیشگیری قبل از فاجعه هستند که باید در شبکه های رایانه ای مدنظر قرار گیرند، توسط نرم افزارهای مانیتورینگ نظیر Cisco Works و Solar Winds و هزاران نرم افزاری که بدین منظور ایجاد شده اند قادر خواهیم بود شبکه خود را مورد بازرسی و بازبینی قرار دهیم و مشکلات آنرا قبل از بروز فاجعه غیر قابل جبران، مرتفع نمائیم.

نکته  : مطالب علمی، فنی و تخصصی که مطرح شد اهم مواردی است که باید از دید فنی و مهندسی در پیاده سازی و نگهداری یک شبکه استاندارد سازمانی ( Data Center ) مورد توجه قرار گیرد. این در شرایطی است که در خیلی از سازمان ها مدیران عالی هیچگونه توجهی به وضعیت Network سازمان تحت سیطره خود ندارند.

عدم توجه به هر یک از موارد فوق نه تنها کارائی شبکه را کاهش خواهد داد، بلکه در مواردی آن را به مخاطره خواهد انداخت.

 

3 ـ عدم  توجه به فرهنگ سازی مناسب :

بستر فرهنگی در هر سازمان جهت اجرای موفقیت آمیز فناوری اطلاعات و ارتباطات لازم می باشد.

در فرهنگ سازمانی مسائل مختلفی نهفته است که بی توجهی به آنها مخاطره آمیز خواهد بود. اگر چنانچه یکی از اهداف فرهنگ سازی، حذف سیستم قدیمی از چرخه روش سنتی باشد، باید این مسئله از قبل بررسی شده و سازمان برای این جابجائی آمادگی لازم را داشته باشد. باید طی یک برنامه طویل المدت این کار صورت پذیرد تا شوک ناشی از حذف سیستم قدیمی به سازمان وارد نشود.

ـ استفاده از صاحبان فرآیند در مرحله طراحی و پیاده سازی بعنوان جزء مهمی از سیستم بسیار لازم و ضروری است.

 ـ همراستائی با سیاست ها و استراتژی های سازمان از جمله موارد مهمی است که باید در فرهنگ سازی مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

4 ـ اعتقاد و باور مدیران میانی :

هر چه مدیران ارشد سازمان به دانش (IT) بعنوان یک مقوله لاینکف از سازمان خویش توجه کنند، موفقیت بکارگیری آن سریعتر و بیشتر خواهد بود.

در بیشتر موارد این افراد نیاز های اطلاعاتی مربوط به مدیران را درست درک نمی کنند و این گروه از مدیران میانی که بیشترین تهدید را برای سازمان دارند، باید در برنامه ریزی ها به صورت کاربردی دیدگاه آنها را به اعتقاد و باور رساند.

بدلایل مختلف در مقابل جاری سازی سیستم های مدیریتی مقاومت می کنند.

 

5 ـ نبود دیدگاه  برنامه ریزی استراتژیک در سازمان  :

سازمان هائی که برنامه ریزی استراتژیک مدون و شفافی نداشته باشند اجرا و بکارگیری فناوری اطلاعات در هر زمینه ای امری غیرواقع و بحث آن بی مورد می باشد. فرآیند برنامه ریزی استراتژیک سازمان و موسسات شامل تعیین فلسفه وجودی             ( philosophy ) چشم انداز و رسالت سازمان ( mission & vision ) بررسی عوامل داخلی ( نقاط قوت و ضعف ) و ارزیابی عوامل خارجی ( فرصتها و تهدیدهای محیطی ) و تدوین و گزینش استراتژی می باشد.

در برنامه ریزی استراتژیک تعیین نقاط کلیدی و بنیادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

6 ـ عدم توجه به امکانات مالی و اولویت بندی در تخصیص اعتبار  :

بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT) و به تبع آن پیاده سازی نظام اطلاعات مدیریت ( MIS )یا ( OAS ) و دیگر            سیستم های اداری نیازمند سرمایه گذاری و اختصاص بودجه لازم در زمینه های مختلف می باشد. این عامل یکی از مشکلات و موانع مدیران اجرایی در مسیر پیشرفت پروژه است و نیاز به سرمایه در زمینه (IT) از جمله مسائل بازدارنده در جهت اشاعه فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی در سازمانها است.

 

7 ـ کمبود همکاری بین واحدهای سازمان :

سلایق و تفکرات متفاوت در بین کارشناسان و مدیران نیز از جمله موانع بکارگیری (نظام اداری الکترونیکی ) در سازمان هاست که نیازمند به پالایش اندیشه متناسب با پیشرفت علم و فناوری روز است.

 

8 ـ مشکلات آموزش و افزایش مهارتها :

در بحث آموزش نیز مشکلاتی وجود دارد که عمدتاً در اجرای پروژه های ( OAS ) نادیده گرفته می شوند.

زمانی که مدیران پروژه افراد فنی باشند، چون این افراد بیشتر بر روی جنبه های فنی مسأله تأکید دارند این قضیه باعث می شود تا نیازهای کاربر نهائی مورد غفلت قرار گیرد.

نکته : بنابراین باید تیم پیاده سازی و مدیریت این تیم دارای هر دو رویکرد ( فنی و مدیریتی ) باشند تا بتوانند به درستی سیستم را پیاده نمایند.

اگر در موقع پیاده سازی برنامه ای در جهت اتصال دانش به مشتری به پیکره سازمان انجام ندهیم، این امر موجب      می شود که در آینده با کمبود دانش مواجه شده و پیاده سازی با خطر جدی مواجه خواهد شد.

مسئله خیلی مهمتر آموزش کاربر نهائی است که مورد غفلت و فراموشی قرار می گیرد. معمولاً در بسیاری از سازمانها، کاربر نهائی را قبل از شروع پروژه آموزش نمی دهند و این مسئله باعث می شود تا همراهی کاربر باپروژه کاهش یافته و همین مسئله باعث ایجاد عدم همکاری بین کاربر نهائی و پروژه می گردد.

باید به کاربر اطمینان داد که از همان روز اول آموزش، وی بصورت مستقیم از منافع سیستم بهره مند می شود. این کار بایستی توسط تیم اجرائی و از همان روزهای اول پیاده سازی و بعنوان یک رویکرد در سازمان مورد نظر قرار گیرد.

بایستی همراهی کاربران را از روز اول اجرای سیستم بدست آورد. این کار بمنزله این است که تیم پیاده سازی همراهی کاربران را در اجراء بدست آورد و از ایشان بعنوان عوامل پیاده سازی استفاده نمایند.

جلسات دوره ای بایستی در زمان های مناسب با تیم پیاده سازی و راهبران استانی برگزار شود تا دستاوردهای آموزشی و اهداف بدست آمده مورد بازنگری قرار گیرد. در این جلسات کلیه نیازهای آموزشی و فنی بررسی و مرور می شود.

برای ارتقاء سطح کیفی و کمی بهره گیری از سیستم های نوین اداری آموزش به عنوان بخش جدا نشدنی یک سازمان تلقی می شود. فهم صحیح و درک درست از ابزارها و تکنیک های نوین در بحث اتوماسیون اداری و بسط آن در یک سازمان در کلیه سطوح و لایه های موجود، زمانی موثر وکاراست که در چارچوب نیاز سنجی های آموزشی بصورت دقیق و کارشناسی دیده شده باشد. در بسیاری موارد شاهدیم که مدیران مربوطه تفسیر و تعبیر خود را همیشه درست تلقی کرده و نه تنها سعی در اصلاح دیدگاه خود نداشته اند، بلکه بر روی اشتباهات خود اصرار و پافشاری     می ورزند.

-         افزایش مهارتها :

-        کارمندان و کارشناسان باید به افرادی دانشور تبدیل شوند و مهارت آنها افزایش یابد تمام کارکنان باید برنامه مقدماتی آموزشی (ICT  ) را طی کنند و سپس در باره فناوری مربوط به شغلشان آموزش ببینند .

-        تمام وزارتخانه ها ، سازمانها و بخشها باید در باره برنامه و راهبردهایشان آموزش هائی ارایه دهند.

9- زیرساخت ها  :

بحث زیرساخت می تواند مفاهیم بسیار وسیعی را در بر گیرد:

·         دامنه سخت افزار و نرم افزار که در بکارگیری دانش فنی و سیستم های نظام اداری در سازمان مورد استفاده قرار     می گیرد

·         امنیت قابل دسترسی شبکه جهت حفاظت از محیط اطراف

·         ایجاد شبکه ارتباطی و مخابراتی سریع و مطمئن بین سطوح مختلف سازمان و بر اساس پراکندگی جغرافیائی

(VPN- Vsat - Dailup - Mail server - Protocol ECE)

·         فرهنگ سازی مناسب

·         پیش بینی نیازهای آتی و گسترش سیستم ها و ارتقاء سرعت ارتباط

·         ارتباط مطمئن و با سرعت مناسب با شبکه جهانی اینترنت جهت بستر سازی ارتباط ارباب رجوع، مدیران و کارمندان با سازمان

·         زیر ساخت محیط توسعه شامل بانک های اطلاعاتی، بانک های اطلاعات مشترک، کاربردهای مشترک و مهارتها و تخصص های منابع انسانی

نتیجه گیری  :

با عنایت به آنچه پیرامون موانع و مشکلات فراروی پیاده سازی مطرح شد، برای آنکه فناوری اطلاعات و به دنبال آن       سیستم های نظام اداری الکترونیکی بصورت راهبردی در سطح سازمان مورد بهره برداری قرار گیرد، به برنامه ریزی دقیقی نیاز است.

این برنامه ریزی شامل :

ترقیب و تشویق مدیران عالی سازمان به سمت رهیافت های دانش فنی نوین

مطالعه عمیق در فرهنگ سازمان

مطالعه و بررسی نیازهای مکانیزاسیون مدیریتی

بالا بردن توانائی سازمان در راستای نیل به اهداف سیتمی، انجام تغییرات، میزان پشتیبانی مدیریت، نیازهای اطلاعاتی سازمان و راه های برآورده ساختن آنها، مهارتهای موجود در سازمان در زمینه تکنولوژی اطلاعات بررسی گردند. تا اطمینان حاصل شود که نیروی انسانی مناسب و متخصص و کافی برای نگهداری سیستم ها هم در بعد سخت افزار و هم در نرم افزار و دیگر قسمت های مرتبط وجود داشته باشد.

کمبود دانش مدیران در زمینه فناوری اطلاعات (IT) مانع پذیرش این فناوری در سازمانها است. در نتیجه قبل از آنکه دانش (IT) بتواند به نحو موثری در سطح سازمان به خدمت گرفته شود. مدیران باید در زمینه های مختلف این دانش کاربردی  و محور آموزش داده شوند. اما متأسفانه  مدیران آن چنان درگیر دیگر جنبه های تکنیکی و انبوه کاریها شده اند که امکان توجه به دیگر ابعاد مدیریت سازمان برای آنها  وجود ندارد.

انسجام در پشتیبانی مداوم از سیستم در سطوح مختلف از جمله عواملی است که در موفقیت و پایداری سیستم بسیار موثر خواهد بود.

میزان تعلق خاطر تیم پیاده سازی سیستم نظام اداری و دیگر سیستم ها از موارد بسیار مهم در سلامت سیستم می باشد. هرچه تیم پیاده سازی احساس تعلق خاطر بیشتری بکار داشته باشد از انگیزه بسیار بالاتری برای انجام کار برخوردار خواهد بود.

نویسنده مقاله: ،                  مهندس مجتبی عزیزی                

آدرس ایمیل نگارنده:     m_azizi@mehr-fci.ir  




طبقه بندی: مقالات اموزشی، جزوات آموزش بانكی،
برچسب ها: جزوات اموزشی، مقالات اموزشی،

تاریخ : پانزدهم شهریور 93 | 07:51 | نویسنده : رحمان نجفی | نظرات

  • paper | بیا اینجا | از قدیم تا کنون